Counter-Strike: Global Offensive (förkortat CS:GO) är ett förstapersonsskjutspel utvecklat av Valve Corporation och Hidden Path Entertainment, och utgivet av Valve 2012. Spelet är det fjärde i Counter-Strikeserien och Valve tillkännagav spelets existens i ett pressmeddelande den 12 augusti 2011.[10] Counter-Strike: Global Offensive släpptes för Microsoft Windows, Mac OS, Playstation 3 och Xbox 360 den 21 augusti 2012.[11] Linuxversionen släpptes den 23 september 2014.[4] Spelet har kvar sitt typiska innehåll, såsom nya versioner av klassiska kartor samt helt nya kartor, spelfigurer och spellägen. Spelet har också åtta nya vapen och återkommande vapen med ändrade egenskaper. Antalet officiella spellägen är fler än i tidigare spel, exempelvis har "Kapprustning" och "Demolering" lagts till, men man har även behållit och vidareutvecklat de traditionella bomb- och gisslanscenarierna.[12][13] Global Offensive fick positiva recensioner från kritiker vid utgivningen, där de berömde dess spelupplägg och överensstämmelse med originalet. Dock kritiserades det för att ha kända skillnader mellan konsol- och PC-versionerna. Sedan utgivningen har det uppskattningsvis haft 11 miljoner spelare per månad och samlat en aktiv tävlingsscen med många turneringar. I december 2018 blev spelet gratis att spela (free-to-play) där intäkter istället kommer från mikrotransaktioner.
Professionell tävling Utöver många normala turneringskretsar som arrangeras av tredjepartsorganisationer, har Valve också organiserade eller sponsrade evenemang som de kallar "Majors". Dessa evenemang är speciella då de har stora prispotter, där det från början var på 250 000 dollar, och hamnade på 1 000 000 dollar under MLG Columbus 2016.[80] Prispotterna har delvis finansierats av spelare som har köpt virtuella objekt.[81][82] Det har även förekommit virtuella objekt i form av klistermärken som bär en logotyp från ett tävlande lag eller signaturer från tävlande spelare.[83] Klistermärkena kan sedan fästas på vapen i spelet, och fungerar också som att visa stöd för något lag.[84][85][86] Under 2014 skedde den första stora matchfixningen[87] där laget iBuyPower medvetet förlorade en match mot NetCodeGuides.com. Laget blev senare förbjudet av Valve, men ESL (en e-sportsorganisation) upphävde förbudet i sina turneringar 2017.[88] Dock kan laget fortfarande inte delta i Majors.[89] Den 2 oktober 2015 gick ett antal professionella e-sportsorganisationer med flera lag från Counter-Strike ut med att de hade bildat en fackförening. Detta för att ställa krav på framtida turneringar. Tillkännagivandet var ett e-brev skrivet av Alexander Kochanvskij (VD för Natus Vincere) och hade skickats till många stora organisationer som arrangerar e-sportsevenemang. Ett av dessa krav var att ingen från deras förening skulle delta i en turnering med en prispott på mindre än 75 000 dollar för Counter-Strike: Global Offensive och 100 000 dollar för Dota 2.[90] Bland dessa lag och grupper som hade skrivit under brevet var Natus Vincere, Team Liquid, Counter Logic Gaming, Cloud9, Virtus.pro, Team SoloMid, Fnatic, Ninjas in Pyjamas, Titan och Team EnVyUs.[91] 2016 grundades World Esports Association (WESA) av ESL och flera e-sportslag, vilka var Fnatic, Natus Vincere, Team EnVyUs och Faze clan.[92] Dock lämnade det sistnämnda laget strax efter WESA:s bildande.[93] I ett tillkännagivande uttalade WESA att de skulle "ytterligare professionalisera e-sport genom att införa delar av spelarrepresentation, standardiserade regler och inkomstdelning för lag". Utöver detta planerar de också att hjälpa fansen och arrangörerna genom att "försöka skapa förutsägbara scheman".